Mitä kielentutkija tekee fysiikan luokkahuoneessa?

Fysiikan oppitunneilla käytetty kieli eroaa esimerkiksi historian tunnilla käytetystä kielestä. Eri oppiaineilla on muun muassa oma erityinen sanasto. Tätä erityistä tietylle oppiaineelle tyypillistä tapaa käyttää kieltä kutsutaan tiedonalan kieleksi.

Kaikilla meillä on aika hyvä käsitys siitä, mitä koulussa ja oppitunneilla tapahtuu. Vai mitä?

Näin ajattelin pitkään, sillä olihan itsekin pitkän koulupolun käynyt ja lähes vuosikymmenen koulussa opettajana toiminut. Vaan kuinka väärässä olinkaan.

Nimittäin suomen kielen alan väitöstutkimuksessani pääsin seuraamaan koulua ja erityisesti yläkoulun fysiikan luokkahuonetta aivan läheltä. Tutkijana olin koulunkäynnin tavallisimmista sitoumuksista vapaa: ei tarvinnut oppia eikä opettaa. Molempia kuitenkin tapahtui, ja kerron siitä hiukan myöhemmin.

Erilainen rooli luokkahuoneessa mahdollisti sen, että pystyin katsomaan luokassa tapahtuvaa sosiaalista toimintaa uudesta vinkkelistä.

Havaintoja fysiikan oppitunnilta

Uudenlaisen näkökulman antoi lisäksi yhdessä osatutkimuksessa käyttämäni aineistohankintamenetelmä. Siinä oppilas kiinnitti remmin avulla päähänsä GoPro-kameran, joka tallensi fysiikan oppitunnin toimintaa ja vuorovaikutusta.

Tästä videoaineistosta tarkastelin yhdessä Lari Kotilaisen kanssa sitä, miten oppilas ja hänen työparinsa työskentelivät kokeellisen oppituntitehtävän parissa. Muistat varmaan fysiikan oppituntien tutkimustehtävät, jossa erilaisten välineiden avulla tehdään mittauksia ja kokeita?

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erilaisilla välineillä ja materiaalisella ympäristöllä iso rooli tiedon tuottamisessa sekä siinä, miten havainnot luonnontieteellistä ilmiöistä kielennetään.

Oli yllättävää, kuinka esimerkiksi jousivakaa tai tietynlainen vanerikappale voi osoittautua tärkeäksi, kun oppilas kirjoittaa havainnoistaan tehtäväpaperiin.

Tutkijakin oppii ja opettaa

Vaikka en toiminut fysiikan tunnilla opettajana, autoin oppilaita aina, kun he pyysivät apua. Samalla opin itsekin paljon muun muassa fysiikan sisällöistä sekä siitä, millainen kielellinen tuki voisi auttaa missäkin tilanteessa.

Kielentutkijalle on siis paikka myös fysiikan luokkahuoneessa. Mutta niin, että hän on osa yhteisöä ja yhteistä toimintaa.


Anne Tiermas

Kirjoittaja työskentelee postdoc-tutkijana Itä-Suomen yliopiston poikkitieteellisessä hankkeessa, jossa tarkastellaan tekstitaitojen minimistä neuvottelua sekä koulun arjessa että koulutuspoliittisissa dokumenteissa.


Lue lisää fysiikan tiedonalan kielen rakentumisesta luokkahuonevuorovaikutuksessa Virittäjästä 4/2024. Artikkeli on Virittäjän tilaajille vapaasti luettavissa. Muut pääsevät tutustumaan artikkeliin 12 kuukauden kuluttua sen julkaisusta.


Tulosta